onsdag 19 mars 2014

Romboleden, etapp 3: Kolsva - Skinnskatteberg

(Se här för första etappen och mer information om Romboleden)


Tredje etappen av Romboleden tog sin start i bruksorten Kolsva och följde sedan i princip väg 250 upp till Skinnskatteberg, totalt c:a 31 km beroende på vägval. Det var därmed en ganska lång sträcka och jag tog en chansning och gick den i ett, för den varma vår, ovanligt vintrigt väder med nästan kontinuerligt snöande. Trots att jag tog vinterstället var jag dyngsur vid framkomsten till Skinnskatteberg efter fem timmar. Nästa sträcka ska jag se till att gå i solsken....
Bussen som går hela sträckan är nr 550.


Från Hed till Uttersberg kan man fortsätta vandra på den banvall som man följer en stor del av förra etappen. Troligtvis skulle man kunna även starta redan i Gisslarbo, men jag upptäkte detta först i efterhand då jag skärskådade satellittfotona. I så fall kommer man upp i över 16 km dedikerad vandringsväg. Om man tittar på Google Maps är det ganska lätt att se var banvallen går eftersom den är så rak. Exempel från slutsträckan:
Denna banvall hålls i ordning av ett ryttarsällskap och med EU-stöd. Sommartid skulle man kunna både äta och övernatta på Karmansbo Herrgård, c:a 10 km från Kolsva. En annan fascinerande sevärdhet var Galleri Astley i Uttersberg, och då var jag inte ens in i någon av byggnaderna.

Mack i Kolsva är ett bra tillfälle att handla dryck och besöka toalett.


Gisslarbo

Ser du skon?

Isspindlar?

Härliga namn...

Ja någon stans ska ju jönsarna bo också...

När ni kommer till "Fiket" i Hed så är det vid pilen det första stället man (säkert) kan börja följa banvallen


Herrgård

Som jag nämnt förut så kan är banvallen i flera fall rakare än bilvägen, på gått och ont...





Efter dessa hus upphör banvallen ett tag pga brokorsning, men dyker sedan upp på andra sidan vägen-



Efter broarna och "sidbytet" i Tomasbosjön, när man närmar sig Uttersbo, kan det kännas ett tag som om banvallen viker av åt fel håll, men det gör den inte, så håll fast.

LEADER-pengar från EU.


Galleri Astley vid den gamla banvallen i Uttersberg. Efter denna viker man av till höger upp till den vanliga vägen. Galleriet lönar sig antagligen bättre att besöka sommartid.

Ett "Aukustikreservat"! Skogen har unika ljudkvaliteer tydligen. ;-)




Efter Uttersberg, då jag passerade 20 km för dagen, gick jag in ett slags vandringskoma i snöovädret, men i sanningens namn var det inte så mycket mer att se. I efterhand har jag hittat följande alternativ:
1. Från Kolsva kan man gå en längre men naturskönare väg till väster om Hedströmmen. Det du missar då är Gisslarbo, men det kan vara det värt.

2. Från Uttersberg är det egentligen tänkt att man ska gå väster om sjön Nedre Vättern, men jag hade läst på dåligt. Jag stog trött i Uttersberg och funderade över en Pilgrimsmarkör som verkade peka åt det hållet men jag vågade inte chansa på en sträckning som jag inte läst på
Visserligen längre, men betydligt roligare natur. En del sträckor verkar vara enkel vandringsstig, men så lär du knappast vandra med dåliga skor eller hur? ;-) 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar